fredag 7. oktober 2011

DIY: spisebord

Tusen hjertelig takk for overveldende tilbakemelding på spisebordet og stolene!
Jeg har fått mange spørsmål om fremgangsmåte og farger. Håper dette innlegget er oppklarende, hvis ikke er det bare til å spørre på bloggen eller mail:)
Jeg og min gode Svanhild kjøpte materialer på Byggeret på Laksevåg. Jeg anbefaler å dra en tur midt på dagen da det ikke er så mange kunder. Det er ikke en selvfølge at de kutter opp på mål, men denne dagen traff vi heldigvis på en behjelpelig, hyggelig mann:)
Det hjelper forresten å ha med seg en plantegning også!


Oki, her er målene på planken vi brukte:
Bordplaten:8 stk x 200cm lengde(22 x 98mm)
Ramme under bordet, lengde: 2 stk x 190 cm (36x68mm)
Ramme under bordet, kortsidene: 2 stk x 75 cm (36x68mm)
Ramme under bordet, de to i midten: 2 stk x 69 cm (36x68mm)
Bordben: 48x 75 cm (48x98 mm)


For å lage dette bordet må man ha skrumaskin og slipemaskin. Man bør også være to!


Steg 1. Begynn først med rammen.Byggeriet gjæret hjørnene til oss. Litt trelim, press sammen noen minutter. Skru i en skrue. En oppe på dette hjørnet, og en nede på andre siden så ikke skruene treffer hverandre.
Gjør det samme rundt hele rammen. En holder og en skrur. Så tar man de to plankene i miden. Her synes jeg ikke det var nødvendig med trelim.
Steg 2. Bordben. Jeg hadde kun vinkler  som passet langsiden på benet. Husk at du trenger to størrelser på skruene. De som skal kun gjennom selve rammen må være litt mindre enn de som skal gjennom bordben+ramme. Dette for å unngå at skruene går gjennom.Skru så en skrue på skrått over vinkelen, og skrått inn fra siden.
Steg 3. Snu bordet. Hos meg stakk bordbena noen mm over rammen. Disse ble slipt i høyde med rammen. Sjekk at bordet står stabilt.
Legg alle bordplatene løst oppå bordet slik at du ser hvordan du vil ha det. Da kan du også se hvor mange cm du kan gå ut på sidene.
Første bordplate en viktigst å få beint. Bruk målestokk og blyant til hjelp. Så lenge du har fått denne fint på plass er det til å kjøre på. En må  holde hver planke hardt på plass mens den andre sitter på gulvet under bordet og skrur nedenunder og opp, på skrått inn i rammen. Pass på vinkel på skrumaskin, og at du ikke skrur gjennom. 
Det er sikkert litt høydeforskjell på plankene når du er ferdig. Her slipte Pøbelmannen både oppå og på sidene med maskin, og jeg gikk deretter over med fint slipepapir. Støvsug bordet for å få vekk pussestøv før maling eller beis. 
Farge: Lady interiørbeis, kode 9097. Jeg ville ha det lyst grått, og brukte derfor kun ett strøk.


Stolene er malt i disse fargene:
Helt enkelt hvit
Grønn: Kirkeby fra Nordsjø
Mint: S 0520-B70G
Isvann: 5168 fra Jotun


Flere bilder av skatollet og fargekode finner du HER


Phuhh..Håper  dere skjønte tegningen. Lykke til!
Stolene før pussing og maling

15 kommentarer:

  1. Tuuusen takk!! Veldig lett å forstå denne DIY'en. Lurer på om jeg skal tørre å prøve...en gang?
    Fin fredag til deg :-)
    Klem

    SvarSlett
  2. Veldig enkel DIY, og så lekkert bord da. Vi har også designet og lagd eget bord. KJempefornøyd :)

    Ha en finfin fredag :)

    Klem

    SvarSlett
  3. Ser jo utrolig enkelt ut da! Men vet det ligger masse arbeid og planlegging bak!
    Og er det noe jeg er dårlig på, er det planlegging og måling (kjedeliii)! Men det må jo til, skal det bli bra - og det ble det jo absolutt!
    God fredag!
    Klem, Janni

    SvarSlett
  4. Åhhhhhhhhh - kjempeide! Da har høvdingen fått sett det - nå blir det kanskje klippebord på Sjøla ;) Jeg er såpass høy at det har vært vanskelig å finne ett bord som er høyt nok! Men nååååå - har vi en plan!

    SvarSlett
  5. Nydelig! Kjempeflott bord, og likte virkelig fargene på stolene :) Inspirerende! God helg! Synnøve :)

    SvarSlett
  6. Kjempeflott bord og supert med bruksanvisning :)Kanskje blir dette det nye møtebordet til Patina ?? ;)
    Ei god helg til deg :)

    SvarSlett
  7. Kjempebra forklaring! Kanskje det blir heimesnekra kjøkkenbord på oss når vi ein gong får bytta om kjøkkenet og stova, for då må vi ha eit smalt og passe lite kjøkkenbord. Skal ta med meg inspirasjonen.

    Håper de får ei finfin helg!

    SvarSlett
  8. Flott bord! Dåke er flinke:) Eg likar fargen på bordet veldig godt - den minnar om mitt kjøkkenbord i kvitolja eik:)
    God helg!

    SvarSlett
  9. UTROLIG FINT alt sammen! DRØMMEROM! Og veldig inspirerende. : ) NYT oppdrag praktfult utført!

    SvarSlett
  10. Bordet ble så stilig!!! Flott forklaring! Ha ei fin-fin helg! KLEM.

    SvarSlett
  11. Tusen takk for at du viser oss hvordan man lager det fine bordet. Det ligger mye arbeid i det fine bordet og da er det jo ekstra stas med resultatet etterpå også. Nyt helga:-) Hilsen Anne Lise

    SvarSlett
  12. Så fint! Faktisk ikke så ulikt bordet jeg og min mann bygde: http://hei-astrid.blogspot.com/2009/06/table.html

    :-)

    SvarSlett
  13. Så fint!! Den "oppskriften" skal jeg jaggu prøve ;) Men skjønte ikke helt hvordan du festet bordplaten?

    SvarSlett
  14. Må nok prøve meg på et sånn bord :)

    SvarSlett
  15. Vi har hermet etter deg og nå har jeg blogget om det
    http://fru-lykkelig.blogspot.no/2012/07/diy-kjkkenbord.html

    Tusen takk for hjelpen! Vi er veldig fornøyd med vårt nye bord :)

    SvarSlett